سندرم روده‌‌‌ی تحریک‌پذیر (IBS)چیست؟

سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر یک اختلال گوارشی است که با بروز مجموعه‌ای از علایم بالینی شامل گرفتگی، درد شکمی، افزایش گاز، عادات تغذیه‌ای روده، عدم تحمل غذایی و التهاب مشخص می‌شود. سندرم روده‌ی تحریک پذیر یک اختلال عملکردی است. این اصطلاح به تغییرات عملکرد سیستم گوارش اشاره دارد که منجر به مجموع علایمی به نام IBS می‌شود، در واقع مشکل به جای آسیب بافتی سیستم گوارش، مربوط به حرکت روده است. اختلالات عملکردی دستگاه گوارش زمانی اتفاق می‌افتد که دستگاه گوارش بدون وجود آسیب یک رفتار غیر طبیعی بروز می‌دهد. در گذشته، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر به نام کولون یا روده‌ی اسپاستیک، بیماری روده‌ای عملکردی، کولیت روده یا کولون عصبی و کولیت مخاط نیز نامیده می‌شده است. کارشناسان نام این بیماری را تغییر دادند تا منعکس‌کننده‌ی این مفهوم باشد که این اختلال دارای علل فیزیکی و روحی است و محصول تخیل یک فرد نیست.
این سندرم یک اختلال رایج است که بر روده‌ی بزرگ (کولون) اثر می‌گذارد. سندرم روده تحریک‌پذیر معمولاً باعث گرفتگی، درد شکم، نفخ، گاز، اسهال و یبوست می‌شود و یک بیماری مزمن است که برای مدیریت نیاز به مدت زمان طولانی دارد.
IBS همان بیماری التهابی روده نیست. سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) و بیماری التهابی روده (IBD) دارای شرایط مشابهی نیستند. از لحاظ فنی، IBS بیماری نیست، بلکه یک اختلال عملکردی (عملکرد غیر طبیعی روده) است که به یک گروه از علایم منجر می‌شود. بیماری کرون و کولیت اولسراتیو انواع اصلی IBD هستند. آنها در طول زمان بدتر می‌شوند و بر خلاف IBS می‌توانند آسیب روده‌ای ایجاد کنند. اگرچه نشانه‌های این بیماری ناراحت‌کننده هستند، اما برخلاف کولیت اولسراتیو و بیماری کرون که به شکل بیماری التهابی روده بروز می‌کنند، باعث تغییر در بافت روده یا افزایش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال نمی‌شود. سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر و بیماری التهابی روده می‌توانند علایم مشابهی داشته باشند، اما علایم در IBS کمتر از IBD است. IBS باعث التهاب، خونریزی روده، خونریزی مقعدی، زخم و آسیب دائمی یا عوارض ناشی از IBD نمی‌شود.
فقط تعداد کمی از افراد مبتلا به سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر علایم و نشانه‌های شدید دارند. برخی از افراد مبتلا می‌توانند علایم بیماری خود را با رژیم غذایی، تغییر شیوه‌ی زندگی و کنترل استرس مدیریت کنند. اما برخی دیگر برای کنترل بیماری به دارو و مشاوره نیاز دارند.
سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر یا IBS اغلب زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علل آن ناشناخته است و درمان‌های آن شامل رژیم غذایی و تغییرات شیوه‌ی زندگی و داروها هستند. این بیماری تهدیدکننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی زندگی نیست، اما سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) می‌تواند دردناک باشد و زندگی فرد را مختل کند. یبوست، اسهال و گرفتگی‌های عضلانی می‌تواند باعث تغییر سبک زندگی فرد شود، اما هیچ دلیلی برای آزردگی خاطر فرد مبتلا وجود ندارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.