انواع بیماری کرون

به منظور تشخیص بهتر بیماری کرون لازم است تا محل درگیری لوله‌‌ی گوارشی مشخص شود. باید توجه داشت که در بیماری کرون محل بیماری ممکن است در تعیین نوع علایم بیماری در فرد مؤثر باشد. بنابراین پنج نوع بیماری کرون بر اساس محل درگیری عبارت‌اند از:
ایلئوکولیت: شایع ترین شکل کولون، ایلئوکولیت، درگیری پایان روده‌ی کوچک (ileum) و روده‌ی بزرگ است. علایم آن شامل اسهال و گرفتگی یا درد در قسمت پایین سمت راست یا وسط شکم است. این نوع اغلب با کاهش وزن قابل توجه همراه است.
ایلیت: این نوع تنها بر روی یبوست تأثیر می‌گذارد. علایم آن مشابه ایلئوکولیت هستند. در موارد شدید، امکان بروز عوارضی چون فیستول یا آبسه التهابی در ربع پایین راست شکم وجود دارد. انسداد روده‌ی کوچک نیز ممکن است رخ دهد.
بیماری کرون معده: این نوع بر روی معده و ابتدای روده کوچک (دوازدهه) تأثیر می‌گذارد. علایم آن شامل از دست دادن اشتها، کاهش وزن، تهوع و استفراغ است.
Jejunoileitis: این نوع با مناطق پر از التهاب در نیمه‌ی بالای روده کوچک (jejunum) مشخص می‌شود. علایم آن شامل درد خفیف تا شدید شکم و گرفتگی عضلات پس از غذا و همچنین اسهال است. در موارد شدید و یا پس از دوره های طولانی، ممکن است فیستول تشکیل شود.
کولیت کرون: این نوع تنها روی کولون تأثیر می‌گذارد. علایم آن شامل اسهال، خونریزی رکتال و انسداد، آبسه، فیستول و زخم است. ضایعات پوستی و درد مفصلی در این فرم کرون بیشتر از دیگران دیده می‌شود.

پرسش و پاسخ
    • با سلام
      داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی شامل ایبوپروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک و استعمال سیگار دو عامل موثر در تشدید بیماری کرون بوده و لازم است فرد تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی خود ایجاد کرده از بروز علایم آزار دهنده آن و تشدید بیماری جلوگیری کند. لازم است تا فرد از مصرف مواد غذایی چرب سرخ کردنی پر ادویه تند الکلی و کافئینی نیز خودداری کند