عوامل خطر بیماری کرون

بیماری کرون یک بیماری التهابی مزمن است که عمدتاً روده‌ی کوچک و کولون را درگیر می‌کند. علایم و فعالیت این بیماری قابل کنترل است. اگرچه بسیاری از داروهای مؤثر برای کنترل فعالیت بیماری در دسترس هستند، هنوز هیچ درمان قطعی برای بیماری کرون وجود ندارد. جراحی می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی افراد منتخب را بهبود بخشد، اما عود بیماری پس از جراحی معمول است. این بیماری می‌تواند عوارض جانبی را در داخل و خارج از روده داشته باشد. درمان‌های جدیدتر به طور فعال ارزیابی می‌شوند. یک درک بهتر از نقش ژنتیک و عوامل محیطی در علت بیماری کرون ممکن است منجر به بهبود درمان و جلوگیری از بیماری شود. با این حال برخی عوامل باعث مستعد شدن ابتلا به این بیماری یا تشدید آن خواهند شد که بهتر است پیش از ابتلا یا نیاز به درمان‌های سخت در صورت ابتلا به آن‌ها توجه نمود. عوامل خطر بیماری کرون عبارتند از:

• سن: بیماری کرون می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما احتمال تجربه آن در سنین جوانی بیشتر است. اکثر افراد مبتلا به بیماری کرون قبل از ۳۰ سالگی به این بیماری دچار خواهند شد.
  • قومیت: گرچه بیماری کرون می‌تواند در هر گروه قومی رؤیت شود، اما سفید پوستان و اقوام اروپای شرقی (اشکنازی) یهودیان بیشترین خطر ابتلا را خواهند داشت.
  • سابقه‌ی خانوادگی: افراد در صورت داشتن یک فرد نزدیک مبتلا به بیماری کرون در اقوام درجه یک مانند یک والد، خواهر یا برادر در معرض خطر بیشتر ابتلا قرار خواهند گرفت. به صورتی که ۱ مورد از هر ۵ نفر مبتلا به بیماری کرون یک عضو خانواده مبتلا به این بیماری را دارند.
  • سیگار: سيگار كشيدن مهمترين عامل خطر بيماري كرون است. سیگار کشیدن منجر به تشدید بیماری و خطر بیشتر جراحی خواهد شد. افراد سیگاری مبتلا حتماً باید سیگار را ترک کنند.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی شامل ایبوپروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک و غیره است. در حالی که این داروها بیماری کرون را ایجاد نمی‌کنند، اما می‌توانند منجر به التهاب روده که بیماری کرون را بدتر می‌کند، شوند.
  • محل زندگی: زندگی در یک منطقه شهری یا در یک کشور صنعتی احتمال ایجاد و ابتلا به بیماری کرون را افزایش می‌دهد. عوامل محیطی از جمله رژیم غذایی با چربی یا مواد غذایی تصفیه شده، در بیماری کرون نقش دارند. به نظر می‌رسد افرادی که در آب و هوای شمال زندگی می‌کنند نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
پرسش و پاسخ
  • با سلام خد مت ا قای دکتر :ایا برای بیماری کو لیت اولسروز درمان قطعی وداروهایی بجز داروهایی که اطبا ء محترم ایرانی تجو یز می نما یند درکشورهای پیشر فته درمان وداروهای دیگری وجود دارند ویا خیر ؟ وایا طب ها ی سوزنی و سنتی هم میتوا نند با عث کا مل بهبودی بیماری فوق شوند .با تو جه به اینکه بیماری فو ق خانم بنده ۴ سال است که ادامه داردوبه تناوب مد تی خا مو ش ومدتی هم فعال میشود و این سیکل بدون هر گو نه علتی تکرارمیشود علیرغم همه مواظبت و ر عا یت تغذ یه ومصرف داروهای تجو یزی با یا سکول ومزا لاز ین وپردنیز لیون وویتامین دوقرص اهن وکلسیم ودوری ازاسترس و……(با تشکر از پا سخهای جنا بعا لی که ارائه میفر ما یند ).

• با سلام
      خیلی این بیماری درمان قطعی نداشته فقط با کمک برخی درمانهای دارویی میتوان علایم آن را کنترل کرد البته خود فرد نیز باید در تغذیه خود نکات مراقبتی را رعایت کنند روش‌های درمانی سنتی نیز می توانند تا حدودی به دفع و کنترل علائم کمک کنند.

• با سلام
      این بیماری درمان صد در صد نداشته و باید توجه بیشتری به رژیم غذایی و عوامل محرک بیماری داشته باشند و از آن دوری کنند.